Etapy postępowania w przedmiocie upadłości konsumenckiej
Postępowanie upadłościowe wobec osób fizycznych nieprowadzających działalności gospodarczej, powszechnie określane mianem upadłości konsumenckiej, zostało wprowadzone do systemu prawa polskiego ustawą nowelizującą prawo upadłościowe i naprawcze z dnia 5.12.2008 r.
Etapy postępowania upadłościowego:
Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości:
- Postanowienie Sądu o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej, oddaleniu wniosku lub jego odrzuceniu;
- Przekazanie postępowania upadłościowe do syndyka;
- Zgłaszanie wierzytelności przez uprawnionych wobec dłużnika;
- Opracowanie listy wierzytelności przez syndyka;
- Ustalenie składu masy upadłości;
- Likwidacja masy upadłości;
- Podział funduszów masy pomiędzy wierzycieli;
- Ustalenie planu spłaty;
- Zatwierdzenie planu spłaty przez Sąd;
- Zakończenie postępowania upadłościowego.
Po zakończeniu upadłości:
- Dokonuje się obwieszczenia o zakończeniu postępowania upadłościowego;
- Upadły oraz osoby trzecie mogą wystąpić o wykreślenie wszystkich wpisów o upadłości w księgach wieczystych i rejestrach;
- Upadły ma obowiązek odebrać od syndyka majątek, który wchodził do masy upadłości, a nie został zlikwidowany;
- Wszczęte przez syndyka procesy o uznanie za bezskuteczną czynności prawnej upadłego, dokonanej ze szkodą dla wierzycieli, umarza się.
Postępowanie w przedmiocie upadłości konsumenckiej jest wieloetapowe i skomplikowane. Końcowy sukces postępowania w przedmiocie upadłości konsumenckiej jest zależny od wielu elementów. Dlatego warto przeprowadzić postępowanie w przedmiocie upadłości konsumenckiej w sposób dokładny i uporządkowany. Warto pamiętać, że odrzucenie wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej na wiele lat uniemożliwi Państwu ten proces.